در برنامه راه حل رادیو گفتگو: نظام انتخاب مدیران در کشور باید اصلاح شود

محمد ذاکری در گفتگو با برنامه راه حل اظهار کرد: ما در سازمان اداری استخدامی یک مرکز مطالعات داریم که هدف آن انجام مطالعات کلان برای بهبود ساختارها ، نظام ها و تکنولوژی های مدیریتی در دولت است.

وی افزود: یکی از حوزه های زیر مجموعه این مرکز، مدیریت دانش است که در برنامه جامع اصلاح نظام اداری هم به آن توجه و تصریح شده که در دولت بحث مدیریت دانش باید اجرایی شود و نظام نامه ای هم نوشته شده و در آستانه تصویب است.

سرپرست گروه مدیریت دانش سازمان اداری و امور استخدامی کشور بیان کرد: وظیفه اصلی این گروه، پیگیری اجرا و استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی است.

ذاکری بیان کرد: در طول صد سال گذشته چند نگاه به بودجه وجود داشته که یک نگاه این است که ما بودجه را یک ابزار کنترل ببینیم، به طوری که می توان گفت در نظام بودجه ریزی ما این نگاه تا حدی وجود دارد و هزینه هایی را برای دستگاه های مختلف تعیین می کنیم و در نهایت بررسی می کنیم که این پولی که به آن ها داده شده است در آن مسیر هزینه شده یا خیر؛ دیوان محاسبات هم براساس همین موضوع کار نظارتی خود را انجام می دهد.

وی تصریح کرد: پس از بحرانی که در اقتصاد جهانی در سال ۱۹۳۰ میلادی به وجود آمد این نگاه عوض شد و این نگاه به این سمت رفت که نحوه انجام کارها در دولت در بحث بودجه دیده شود و صرفا این نباشد که این پول کجا هزینه می شود بلکه این مهم است که این پول چگونه هزینه می شود.

سرپرست گروه مدیریت دانش سازمان اداری و امور استخدامی کشور گفت: از دهه ۵۰ میلادی، نظام های بودجه ریزی در دنیا به این سمت رفت که بودجه بر سیاست های کلی کشورها و اهداف استراتژی دولت ها مبتنی شود.

ذاکری گفت: فراتر از اینکه پول کجا و چگونه هزینه می شود باید پیامد ، خروجی و دستاورد آن هزینه ای هم که انجام می شود مورد بررسی قرار گیرد و این همان چیزی است که این روزها به آن بودجه ریزی عملیاتی گفته می شود.

سرپرست گروه مدیریت دانش سازمان اداری و امور استخدامی کشور بیان کرد: در کشور ما از اواخر دهه ۷۰ بحث اصلاح ساختار بودجه دیده شد و در برنامه چهارم توسعه یک ردیف به آن اختصاص پیدا کرد و فعالیت هایی هم از آن زمان شروع شد ولی خروجی کماکان مطلوب نیست و ما به آن نرسیده ایم.

وی تصریح کرد: اولین گام این است که ما نظام هدف گذاری مان را چه در دولت و چه در مجلس اصلاح کنیم و متناسب با سیاست کلی که همان بحث تولید ، توسعه اقتصادی و غیره است هدف گذاری مان برای دستگاه ها متناسب باید این مهم اصلاح شود؛ این اصلاح باید شامل سطح کلان تا خرد باشد.

سرپرست گروه مدیریت دانش سازمان اداری و امور استخدامی کشور بیان کرد: گام دوم که در بودجه ریزی عملیاتی بسیار مهم است محاسبه بهای تمام شده خدمات است و این مسئله ای است که دولت در ان به شدت مشکل دارد و کار بسیار دشواری است.

ذاکری خاطر نشان کرد: مدیرانی باید انتخاب شوند که این ها بتوانند متناسب با بهای تمام شده و تعهداتی که مدیر بالا دستی دارد آن اقدام را به نتیجه برسانند؛ بنابراین، نظام انتخاب مدیران ما باید اصلاح شود.

محتوای صوتی این برنامه را از آدرس زیر دریافت کنید:

http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=29&e=147375980

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا