اهداف: آموزش در نيروهاي نظامي كشور اهميت زيادي دارد و اثرات مختلفي بر توانمندي نيروهاي وظيفه دارد. اين پژوهش با هدف بررسي تاثير دوره هاي آموزشي عمومي بر مهارت هاي شخصيتي سربازان وظيفه تحت آموزش در يكي از مراكز آموزشي نظامي انجام شد.
روش ها: اين مطالعه نيمهتجربي روي ۲۳۰ نفر از سربازان تحت آموزش دوره اعزامي ابتداي ارديبهشتماه ۱۳۸۹ كه از يكي از مراكز آموزشي نزاجا به روش نمونهگيري تصادفي انتخاب شدند، انجام شد. دادهها به صورت پيشآزمون و پسآزمون با پرسشنامه محققساخته براساس مدل ۵ عاملي شخصيت (با ايجاد تغييراتي در مدل) جمعآوري شد. مهارتهاي شخصيتي براساس ۷ مولفه تجربه فردي، اعتمادبه نفس، برنامه ريزي، نفوذ و كمالطلبي، مهارتهاي ارتباطي، روحيه كار تيمي و مسئوليتپذيري عملياتي شد. دادهها بهكمك روشهاي آماري توصيفي و آزمون T زوجي با نرمافزار Minitab 15 تحليل شد.
يافته ها: ميانگين حاصل شده براي مهارتهاي شخصيتي در پيش آزمون و پس آزمون اختلاف معني دار نشان داد (۰۰۰۱/۰= p ). مولفه نفوذ و كمال طلبي، بيشترين ميزان تغيير در ميانگين دو آزمون (%۸۳/۱۹) و مولفه روحيه كار تيمي، كمترين ميزان تغيير (۴۳/۶%) را داشتند.
نتيجه گيري: دورههاي آموزشي وظيفه عمومي با معني داري قابل قبول بر توسعه مهارت هاي شخصيتي سربازان تاثيرگذار است. ميانگين سني ۱/۲۵ سال براي نمونه آزمون، كوتاه بودن دوره آموزش و اكتساب برخي از اين مهارت ها در طول دوره تحصيلات دانشگاهي و سوابق كاري پيش از اعزام به خدمت، از مهمترين علل پايين بودن تغيير در ميانگين مولفهها در دو آزمون به شمار مي رود.
MilMed Journal-v13n3p159