اهداف: آموزش در نیروهای نظامی کشور اهمیت زیادی دارد و اثرات مختلفی بر توانمندی نیروهای وظیفه دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر دوره های آموزشی عمومی بر مهارت های شخصیتی سربازان وظیفه تحت آموزش در یکی از مراکز آموزشی نظامی انجام شد.
روش ها: این مطالعه نیمهتجربی روی ۲۳۰ نفر از سربازان تحت آموزش دوره اعزامی ابتدای اردیبهشتماه ۱۳۸۹ که از یکی از مراکز آموزشی نزاجا به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. دادهها به صورت پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامه محققساخته براساس مدل ۵ عاملی شخصیت (با ایجاد تغییراتی در مدل) جمعآوری شد. مهارتهای شخصیتی براساس ۷ مولفه تجربه فردی، اعتمادبه نفس، برنامه ریزی، نفوذ و کمالطلبی، مهارتهای ارتباطی، روحیه کار تیمی و مسئولیتپذیری عملیاتی شد. دادهها بهکمک روشهای آماری توصیفی و آزمون T زوجی با نرمافزار Minitab 15 تحلیل شد.
یافته ها: میانگین حاصل شده برای مهارتهای شخصیتی در پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معنی دار نشان داد (۰۰۰۱/۰= p ). مولفه نفوذ و کمال طلبی، بیشترین میزان تغییر در میانگین دو آزمون (%۸۳/۱۹) و مولفه روحیه کار تیمی، کمترین میزان تغییر (۴۳/۶%) را داشتند.
نتیجه گیری: دورههای آموزشی وظیفه عمومی با معنی داری قابل قبول بر توسعه مهارت های شخصیتی سربازان تاثیرگذار است. میانگین سنی ۱/۲۵ سال برای نمونه آزمون، کوتاه بودن دوره آموزش و اکتساب برخی از این مهارت ها در طول دوره تحصیلات دانشگاهی و سوابق کاری پیش از اعزام به خدمت، از مهمترین علل پایین بودن تغییر در میانگین مولفهها در دو آزمون به شمار می رود.
MilMed Journal-v13n3p159
تعداد صفحه | |
سال چاپ | |
نویسنده | دکتر ذاکری |
همکاران | |
شماره دیجیتال | |
لینک مقاله | دانلود مقاله |