همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و در ادامه برگزاری سلسله نشستهای کافه کتاب مرکز آموزش مدیریت دولتی، آیین رونمایی و معرفی کتاب «رهیافتی بر آموزش کارکنان ارشد اداری» از تولیدات علمی مرکز مطالعات نظامها و فناوریهای مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور روز سهشنبه دوم آذرماه ۱۴۰۰ با حضور مترجمان کتاب، سرپرست مرکز مطالعات، معاونان، مدیران و جمعی از کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی و سایر علاقمندان به صورت حضوری و برخط در سالن اجتماعات مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد.
کتاب «رهیافتی تطبیقی بر آموزش کارکنان ارشد اداری» ترجمه کتابی با عنوان «رهبری و مدیریت: مدلهای تطبیقی آموزش کارکنان ارشد اداری» به دبیری مونتگومری ونوارد و همکارانش است که در سال ۲۰۱۵ توسط انتشارات معتبر پالگریو مک میلان منتشر شده است. این کتاب با ترجمه محمد ذاکری، حمیدرضا خسروآبادی، محمد رحیمیان و مریم حبیب الهی، کارشناسان مرکز مطالعات نظامها و فناوریهای مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور و به همت انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی به بازار کتاب عرضه شده است.
در ابتدای این برنامه، دکتر حمیدرضا خسروآبادی به عنوان یکی از مترجمان، به تبیین اندیشههای مستتر در تدوین این کتاب پرداخت و گفت: آموزش از نقشی اساسی و اهرمی در یادگیری کارکنان و تحول و پیشرفت سازمانها و کشورها برخوردار است و هر هزینهای در آموزش به مثابه نوعی سرمایهگذاری است که مانع از بروز هزینههای ناشی از ناآگاهی و اشتباهات آتی میشود و از اینرو نباید در این امر، صرفهجویی غیرضروری داشت. تجربه کشورهای مطالعه شده نیز که هم به لحاظ سطح توسعهیافتگی متفاوتند (از مجارستان و کلمبیا گرفته تا بریتانیا و امریکا) و هم به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی از تمام گستره جهان انتخاب شده اند (از کره جنوبی در شرق آسیا تا اروپای شرقی و شمالی و غربی و امریکای شمالی و جنوبی) مبین همین نکته است. همچنین تمرکز کتاب بر آموزش کارکنان ارشد اداری که شامل مدیران، مشاورین، دستیاران اجرایی، اعضای شوراهای عالی و کمیسیونهای ارشد و … است بیانگر این مهم است که آموزش فقط مختص کارکنان عادی و کارشناسان و مدیران پایه نیست و کارکنان عالیرتبه نیز از امر آموزش بینیاز نیستند. موضوعی که در کشور ما گاه بهاشتباه فهم شده و اجرا میشود.
در ادامه دکتر محمد ذاکری مترجم و دبیرعلمی این کتاب به ارائه توضیحاتی پیرامون مدل مطالعاتی و ساختار کتاب و هریک از فصول آن پرداخت و گفت: کتاب حاضر مشتمل بر یازده فصل است که نه فصل آن به تشریح وضعیت و خطمشیها و اقدامات نه کشور(امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، مجارستان، کره جنوبی، کلمبیا، دانمارک و جمهوری اسلامی ایران) پرداخته و دو فصل نیز به مقدمه و جمعبندی نسبتا مفصل کتاب اختصاص دارد. البته فصل مربوط به ایران در کتاب اصلی نبوده و توسط مترجمان تالیف و به متن افزوده شده است.
وی افزود: زبان تحقیقات کیفی زبان موردها و بسترهاست و موردها در دل بسترها اتفاق میافتند و تحلیل میشوند. این رویکرد در این کتاب نیز لحاظ شده و در بررسی هر کشور تاملی بر ساختار و تحولات سیاسی مهم، الگوهای جامعهشناختی و ویژگیهای اجتماعی، نظام اداری و پارادایمها و تحولات اصلی آن صورت گرفته است. برای هر کشور نیز در تشریح نظام آموزش کارکنان ارشد آن مولفههایی همچون پیشینه آموزشی در ورود به خدمت اداری، محتوای آموزشها و سرقصلهای اصلی آن، ارتباط آموزش با مدلهای شایستگی، مراجع ارائه آموزش و ویژگیهای مدرسان، نحوه تامین مالی آموزش و … مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا تلاش شده با رویکرد تطبیقی جمعبندی شود و پیشنهادهایی برای نظام اداری ایران نیز ارائه شود.
ذاکری در ادامه مروری نیز بر سیر تحول مدیریت دولتی و نظام اداره و آموزش کارکنان دولت در ایران داشت و شکلگیری مرکز آموزش مدیریت دولتی در اواخر دهه ۱۳۴۰، ابلاغ نظام جامع آموزش کارکنان دولت در دهه ۸۰ و مدل شایستگی عمومی مدیران حرفهای در دهه ۹۰ را نقاط عطف کلیدی آن دانست.
در پایان این نشست، چندی از حاضران نیز به بیان دیدگاهها و پرسشهای خود پیرامون موضوع کتاب، سیاستگذاری آموزش در کشور و نقشآفرینی سازمان اداری و استخدامی کشور و مرکز آموزش مدیریت دولتی در این حوزه پرداختند.
گفتنی است علاقهمندان میتوانند برای تهیه این کتاب به سامانه فروش الکترونیکی (bookstore.smtc.ac.ir) و یا فروشگاه کتاب مرکز آموزش مدیریت دولتی مراجعه کنند.