رونمایی از کتاب رهیافتی تطبیقی در آموزش کارکنان ارشد اداری

همزمان با هفته كتاب و كتابخواني و در ادامه برگزاري سلسله نشست‌هاي كافه كتاب مركز آموزش مديريت دولتي، آيين رونمايي و معرفي كتاب «رهيافتي بر آموزش كاركنان ارشد اداري» از توليدات علمي مركز مطالعات نظام­ها و فناوري­هاي مديريتي سازمان اداري و استخدامي كشور روز سه‌شنبه دوم آذرماه ۱۴۰۰ با حضور مترجمان كتاب، سرپرست مركز مطالعات، معاونان، مديران و جمعي از كاركنان مركز آموزش مديريت دولتي و ساير علاقمندان به صورت حضوري و برخط در سالن اجتماعات مركز آموزش مديريت دولتي برگزار شد.

 كتاب «رهيافتي تطبيقي بر آموزش كاركنان ارشد اداري» ترجمه كتابي با عنوان «رهبري و مديريت: مدل‌هاي تطبيقي آموزش كاركنان ارشد اداري» به دبيري مونتگومري ون‌وارد و همكارانش است كه در سال ۲۰۱۵ توسط انتشارات معتبر پالگريو مك ميلان منتشر شده است. اين كتاب با ترجمه محمد ذاكري، حميدرضا خسروآبادي، محمد رحيميان و مريم حبيب ‌ا‌‌لهي، كارشناسان مركز مطالعات نظام­ها و فناوري­هاي مديريتي سازمان اداري و استخدامي كشور و به همت انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي  به بازار كتاب عرضه شده است.

در ابتداي اين برنامه، دكتر حميدرضا خسروآبادي به عنوان يكي از مترجمان، به تبيين انديشه­هاي مستتر در تدوين اين كتاب پرداخت و گفت: آموزش از نقشي اساسي و اهرمي در يادگيري كاركنان و تحول و پيشرفت سازمان­ها و كشورها برخوردار است و هر هزينه­اي در آموزش به مثابه نوعي سرمايه­گذاري است كه مانع از بروز هزينه­هاي ناشي از ناآگاهي و اشتباهات آتي مي­شود و از اين­رو نبايد در اين امر، صرفه­جويي غيرضروري داشت. تجربه كشورهاي مطالعه شده نيز كه هم به لحاظ سطح توسعه­يافتگي متفاوتند (از مجارستان و كلمبيا گرفته تا بريتانيا و امريكا) و هم به لحاظ جغرافيايي و فرهنگي از تمام گستره جهان انتخاب شده اند (از كره جنوبي در شرق آسيا تا اروپاي شرقي و شمالي و غربي و امريكاي شمالي و جنوبي) مبين همين نكته است. همچنين تمركز كتاب بر آموزش كاركنان ارشد اداري كه شامل مديران، مشاورين، دستياران اجرايي، اعضاي شوراهاي عالي و كميسيون­هاي ارشد و … است بيانگر اين مهم است كه آموزش فقط مختص كاركنان عادي و كارشناسان و مديران پايه نيست و كاركنان عالي‌رتبه نيز از امر آموزش بي­نياز نيستند. موضوعي كه در كشور ما گاه به‌اشتباه فهم شده و اجرا مي­شود.

در ادامه دكتر محمد ذاكري مترجم و دبيرعلمي اين كتاب به ارائه توضيحاتي پيرامون مدل مطالعاتي و ساختار كتاب و هريك از فصول آن پرداخت و گفت: كتاب حاضر مشتمل بر يازده فصل است كه نه فصل آن به تشريح وضعيت و خط­مشي­ها و اقدامات نه كشور(امريكا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، مجارستان، كره جنوبي، كلمبيا، دانمارك و جمهوري اسلامي ايران) پرداخته و دو فصل نيز به مقدمه و جمع­بندي نسبتا مفصل كتاب اختصاص دارد. البته فصل مربوط به ايران در كتاب اصلي نبوده و توسط مترجمان تاليف و به متن افزوده شده است.

وي افزود: زبان تحقيقات كيفي زبان موردها و بسترهاست و موردها در دل بسترها اتفاق مي­افتند و تحليل مي­شوند. اين رويكرد در اين كتاب نيز لحاظ شده و در بررسي هر كشور تاملي بر ساختار و تحولات سياسي مهم، الگوهاي جامعه­شناختي و ويژگي­هاي اجتماعي، نظام اداري و پارادايم­ها و تحولات اصلي آن صورت گرفته است. براي هر كشور نيز در تشريح نظام آموزش كاركنان ارشد آن مولفه­هايي همچون پيشينه آموزشي در ورود به خدمت اداري، محتواي آموزش­ها و سرقصل­هاي اصلي آن، ارتباط آموزش با مدل­هاي شايستگي، مراجع ارائه آموزش و ويژگي­هاي مدرسان، نحوه تامين مالي آموزش و … مورد بررسي قرار گرفته و نهايتا تلاش شده با رويكرد تطبيقي جمع­بندي شود و پيشنهادهايي براي نظام اداري ايران نيز ارائه شود.

ذاكري در ادامه مروري نيز بر سير تحول مديريت دولتي و نظام اداره و آموزش كاركنان دولت در ايران داشت و شكل‌گيري مركز آموزش مديريت دولتي در اواخر دهه ۱۳۴۰، ابلاغ نظام جامع آموزش كاركنان دولت در دهه ۸۰ و مدل شايستگي عمومي مديران حرفه­اي در دهه ۹۰ را نقاط عطف كليدي آن دانست.

در پايان اين نشست، چندي از حاضران نيز به بيان ديدگاه­ها و پرسش­هاي خود پيرامون موضوع كتاب، سياست­گذاري آموزش در كشور و نقش­آفريني سازمان اداري و استخدامي كشور و مركز آموزش مديريت دولتي در اين حوزه پرداختند.

گفتني است علاقه‌مندان مي‌توانند براي تهيه اين كتاب به سامانه فروش الكترونيكي (bookstore.smtc.ac.ir)  و يا فروشگاه كتاب مركز آموزش مديريت دولتي مراجعه كنند.