آقای رئیس جمهور، الوعده وفا

اگرچه من هم مثل همه ۲۳ میلیون هموطنی که به شما رای داده ایم، از پیروزی و انتخاب شما بسیار خوشحالم و شاید برای گفتن این حرف ها در ایام سرمستی پیروزی زود باشد اما برشما پوشیده نیست که این مردم برای رای مجدد به شما، ضمن اعتماد به روند اداره کشور در چهارسال گذشته بر مطالبات به حق خودشان و وعده هایی که داده اید تاکید خواهند داشت تا به خواست خدا روند حاکمیت تفکر اعتدالی و اصلاحی در کشور پس از شما نیز تداوم یابد. اطمینان دارم که خود و همکارانتان به مسائل کشور و مطالبات مردم به نیکی واقفید اما «تکرار» آنها نیز خالی از فایده نیست:
1) ادامه روند عقلایی و باثبات در مدیریت اقتصاد کلان به ویژه در سیاست های پولی و مالی. مردم به شعارهایی که بر تقسیم پول بیشتر تمرکز داشت نه گفتند تا شما مدیریت بهتری بر یارانه های نقدی داشته باشید. در عین حمایت از اقشار محروم جامعه از منابع یارانه ها برای توسعه زیرساخت ها و افزایش اشتغال کمک بگیرید.
2) مردم در تعامل با نظام اداری با دشواری های متعددی مواجهند. فرایندها، قوانین داخلی و فرهنگ حاکم بر نظام اداری(حداقل بخش عمده ای از آن) با نارسایی ها و ناکارآمدی های گوناگونی روبه رو است و اینها همه مردم به ویژه کارآفرینان، جوانان خلاق و مبتکر و فعالان اقتصادی را به شدت آزار می دهد و انرژی آنها را می فرساید. ساختاری فراهم کنید تا مردم دغدغه های قانونی و مفاسد مشاهده شده را به آن ارجاع داده و زمینه تحقق نظارت همگانی فراهم آید. می دانید مردم را به قوه قضاییه نه اعتماد زیادی است و نه امید زیادی که شکایت خود بدان برند.
3) به اقلیت های قومی، زبانی و مذهبی بیشتر بها دهید و سهم آنها را در مدیریت عالی کشور افزایش دهید. بخش زیادی از آراء شما توسط همین اقلیت ها به صندوق ریخته شده و اکنون انتظار دارند علاوه بر بسط آزادی های مدنی و برخورداری بیشتر از حقوق شهروندی، هم شایستگان آنها را بدون ملاحظات رایج به کار گیرید و هم بر اساس ظرفیت های گسترده این استان ها، امکان توسعه فراگیر و پایدار را برایشان فراهم کنید. مثلا در منطقه ای همچون سیستان و بلوچستان هم ظرفیت های طبیعی و معدنی فراوان است، هم سرمایه و هم نیروی کار بومی و تحصیلکرده و مشتاق خدمت به کشور. حمایت شما و جلب اعتماد ایشان باعث می شود دیگر هیچ منطقه ای محروم نباشد.
4) رای دهندگان شما از روش های انقباضی و به قول خودتان گازانبری در امور سیاست داخلی و مسائل فرهنگی، هنری و اجتماعی خسته اند و به شما برای بهبود این مسائل امید بسته اند. اگرچه گشایش هایی در دوره قبل حاصل شده اما تکمیل آنها و رفع موانع و انسداد از برخی چهره های سیاسی، فرهنگی و هنری و نیز فعالیت های دانشجویی جزء مهم ترین مطالباتی است که از شما وجود دارد و حالا با پشتوانه رای ۲۳ میلیونی احتمالا بتوانید از پس آن برآیید.
5) کابینه شما و بدنه مدیران ارشد کشور و دستگاه اطلاع رسانی شما نیاز به تقویت و اصلاح جدی دارد. شما در دولت قبل از مدیران برجسته و کارآمدی بهره بردید و در عین حال مدیرانی در دولت شما بودند که توان یا تمایل به همراهی حداکثری با دولت و تحقق اهداف مشترک شما و مردم را نداشتند. ورود چهره های کم حاشیه تر، همدل و همراه با کابینه و مردم، پرکارتر و با انرژی تر از هر تفکر سیاسی به شرط آنکه با منش و روش دولت شما همراستا باشند و منافع ملی را بر منافع فردی و گروهی ترجیح دهند از یک سو و برنامه های مدیریت استعداد و جانشین پروری از نخبگان کشور برای کادرسازی مدیریتی آینده بسیار ضروری است. به ویژه آنکه شاید امروز با این حمایت گسترده مردمی و وجود مجلسی همراه تر، نیازی به برخی ملاحظات قبلی نداشته باشید.
6) تداوم روند حرفه ای و عقلانی در سیاست خارجی برای به ثمرنشاندن نهال برجام و بهره مندی بیشتر مردم از ثمرات عینی آن به ویژه جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی(در کنار سرمایه و دانش داخلی)، توسعه گردشگری و افزایش وزن ایران در معادلات منطقه ای و جهانی مهم ترین توقعات از شما و تیم ارجمند دیپلماسی تان است. فراموش نکنید تلاش شبانه روزی ایشان یکی از دلایل اقبال مردم به شما در عهد جدید است و وعده داده اید با حمایت مردم سایر تحریم ها را نیز بلااثر کنید.
7) آخرین و شاید مهم ترین خواسته در خصوص روستاها و توسعه روستایی است. در دولت قبل زیرساخت های مهمی برای این امر ایجاد کرده اید و جامعه روستایی کشور نیز نشان دادند بر خلاف برخی تحلیل های برج عاج نشینان با اندیشه و تحلیل صحیح سره را از ناسره بازشناخته و عقلانیت را بر عوامگرایی ترجیح دادند. حالا نوبت شماست شرایط توسعه، رفاه و پیشرفت را برای روستاهای کشور به ویژه مناطق کمتربرخوردار بیش از پیش فراهم کنید.
به خواست خدا چهارسال دیگر از دستاوردهای مهم دولت شما در این عرصه ها و دیگر حوزه هایی که اولویت کاری شما خواهد بود خواهیم نوشت و همه به درستی انتخاب ۲۹ اردیبهشت اذعان خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا