جریان مناسب و پویای نوآوری در حیات جهان بسیار متغیر و پر تلاطم امروز ما نیازمند ابتکار، خلاقیت و نوآوری است. کارگیری الگوی پیترز و سازمان ها، مبتنی بر مجموعه ی متعددی از عوامل، از جمله «فرهنگ سازمانی» است. در این مقاله با به کارگیری الگوی پیترز و واترمن، تاثیر متغیرهای فرهنگ سازمانی، بر نوآوری سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفته است. این پژوهش به لحاظ هدف توصیفی، به لحاظ مخاطب شناسی کاربردی و به لحاظ روش میدانی است و با توجه به ماهیت غیر دقیق و غیرقطعی فرهنگ سازمان، منطق فازی برای ارزیابی شاخص های آن انتخاب شده است. به منظور ایجاد پایگاه دانش و فازی سازی متغیرها، سیستم خبره ای متشکل از دیدگاه های ۱۳ صاحب نظر مدیریتی تشکیل گردید. جامعه ی آماری تحقیق شامل مدیران آموزشی و پژوهشی دانشکده های یک دانشگاه نظامی و ابزار سنجش پرسشنامه بوده است. مطابق الگو، ۸ متغیر اصلی فرهنگ سازمانی و ۲۳ عنصر زیرمجموعه ی متغیرهای اصلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. با استفاده از فازی سازی و به کمک پایگاه دانش، وضع مطلوب متغیرها تعیین و سپس با فازی زدایی پرسشنامه های تکمیل شده، وضعیت موجود شاخص های فرهنگ سازمانی و نوآوری مشخص و در نهایت میزان شکاف بین دو موقعیت مطلوب و موجود تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد متغیر دسترسی به مدیریت بیشترین و متغیر ارزیابی عملکرد کمترین سهم را در تحقق فرهنگ سازمانی پشتیبان نوآوری داشته است.
fazi
تعداد صفحه | |
سال چاپ | |
نویسنده | دکتر ذاکری |
همکاران | |
شماره دیجیتال | |
لینک مقاله | دانلود مقاله |