دانشگاه آزاد اسلامی رویش پربار انقلاب

سی‌وچهار سال پیش در چنین ایامی نهالی در عرصه فرهنگ و آموزش کشور کاشته شد که امروزه به‌حق به درختی تنومند و پربار تبدیل شده است. نمی‌دانم آیا هنگامی که موسسین دانشگاه آزاد اسلامی کار خود را با یک ساختمان اجاره‌ای در خیابان اسکندری و کمک یک‌میلیون تومانی حضرت امام(ره) آغاز کردند برایشان متصور بود که روزی این مجموعه تبدیل به بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان شود و میلیون‌ها فارغ‌التحصیل و دانشجو برای کشور تربیت  و برای بسیاری از جوانان این کشور فرصت شغلی فراهم کند؟
دانشگاه آزاد اسلامی طی این سی‌وچهار سال مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است. توسعه کمی دانشگاه در دهه اول باعث شد سایه آموزش عالی بر سر بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک گسترده شود و بسیاری از مشتاقان تحصیل در دانشگاه که به دلیل دوری راه و عدم امکان تحصیل در شهری غیر از محل زندگی یا محدودیت ظرفیت دانشگاه‌های دولتی امکان تحصیلات عالیه نمی‌یافتند از این فرصت بهره‌مند شدند.
تاسیس واحدهای دانشگاهی در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ منشأ تحولات فرهنگی و اقتصادی گسترده‌ای در این مناطق شد. در سال‌های بعد دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز به‌تدریج در برخی واحدها ایجاد شد و توانست نیاز بخشی از علاقه‌مندان تحصیل در این مقاطع را پوشش دهد. در سال‌های دهه ۱۳۶۰ تا نیمه دهه۱۳۸۰ دانشگاه آزاد اسلامی همپای دانشگاه‌های دولتی بار پرتقاضای آموزش عالی را در کشور به دوش می‌کشید و بدون وجود آن، کنکور و تقاضای تحصیلات دانشگاهی می‌توانست به بزرگ‌ترین چالش مردم و دولت‌ها بدل شود. مع‌الاسف در سال‌های بعد مانع‌تراشی و رقیب‌تراشی برای دانشگاه آزاد اسلامی شدت گرفت. صدور مجوزهای متعدد برای تاسیس دانشگاه‌های رنگارنگ در شهرها و حتی روستاها اصلی‌ترین شیوه برای تضعیف دانشگاه و تیشه‌زدن به ریشه آن بود. نزول تراکم جمعیت متقاضی ورود به دانشگاه و شرایط نامطلوب اقتصادی کشور نیز به این فشارها افزود، اما با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی امید در دل دانشگاهیان نوری تازه یافت. تلاش در جهت توسعه کیفی دانشگاه پس از سال‌ها توسعه کمی، نگاه راهبردی به اداره دانشگاه در حوزه‌های مختلف و تشکیل شوراهای راهبردی گوناگون، طرح‌های تجمیع چندگانه و کاستن از حجم بوروکراسی زائد در ستاد مرکزی، مدیریت‌های استانی و ساختار واحدها، طرح‌های ساها و شفا در جهت افزایش بهره‌وری زیرساخت‌ها و صرفه‌جویی به مقیاس و ارتباطات گسترده برون‌مرزی به‌ویژه در شرایط پسابرجام، نویدبخش نگاهی نو در اداره و توسعه دانشگاه است.
امروز در آستانه آغاز سی‌وپنجمین سال فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه تلاش می‌کند در خط مقدم اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصادی دانش‌بنیان قرار گیرد. افزون بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی که رسالت اصلی و آغازین دانشگاه است، تولید ثروت از دانش و پژوهش رسالت جدید این دانشگاه است که بخشی از دستاوردهای آن در جشنواره فرهیختگان در معرض دید و داوری مردم و صاحب‌نظران قرار گرفته است.
نهال نازک و نوپای دیروز، امروز درختی تنومند و پرثمر شده است. اگرچه این درخت نیز از گزند آفات و پوسیدگی‌های درونی و بیرونی در امان نیست، اما از میوه‌های باطراوت و سایه‌ای گسترده نیز بهره‌مند است. اگرچه تبر به دستان مغرض، همواره در پای درخت ایستاده‌اند و در عین اینکه از سایه دل‌انگیز و میوه‌های آن متنعمند، اما از هیچ فرصتی برای تبر زدن به ریشه درخت رویگردان نیستند؛ اما چه بیم و چه اندوه که خدا با صابران است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا