انتشار کتاب جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان

دانش مدیریت از ابتدای شکل گیری آن به عنوان یک رشته علمی مستقل، مبتنی بر انگاره های مدرنیستی بوده و سازمان به عنوان مهم ترین نهاد یا ساختار این رشته بر اساس مولفه های عینی همچون کارایی، اثربخشی، سودآوری، فرآیندهای داخلی و … ارزیابی شده است. اما در دهه های اخیر و پس از فراگیری پارادایم پست مدرنیسم در فضای علمی مدیریت، همواره این سوال مطرح بوده که آیا می تواند سازمان و مدیریت را از منظری دیگر نگریست، به شیوه ای متفاوت طراحی کرد و با معیارهایی دیگر گونه مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد؟ زیبایی شناسی که پایی در فلسفه و پای دیگر در هنر دارد، مدعی است می تواند پاسخی درخور به این پرسش دهد و رویکرد برآمده از زیبایی شناسی، در کنار رویکرد دیرپا و مدرنیستی بدیلی برای نگریستن به پدیده سازمان و عمل مدیریت باشد. با اینکه این رویکرد در سالهای گذشته در کتب و مقالاتی در غرب مطرح شده اما جای آن در آثار علمی و کاربردی رشته مدیریت و سازمان در ایران خالی بوده است. کتاب «جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان» کوشیده ضمن طرح این نگرش متفاوت در ادبیات مدیریت ایران، برخی از جنبه ها و ظرفیت های هنر و زیبایی شناسی را در مباحث مدیریتی و سازمانی مطرح نماید.
استاد بزرگوار و پیشکسوت مدیریت دکتر رضا نجف بیگی در معرفی این کتاب گفته اند:«کسانی که با کتاب های مدیریت آشنایی دارند می‌دانند که تاکنون کتب رشته‌ی مدیریت در محور مسائل مدیریتی بوده و به‌ندرت به مطالب جانبی مدیریت پرداخته شده است. در این زمینه، کتاب «جستارهایی در زیبایی‌‏شناسی سازمان» تفکر تازه‌‏ای است که خواننده را با مطالب مرتبط با مدیریت آشنا می‌‏سازد و نویسنده به جستارهایی در این باره بسنده کرده است. درواقع، نویسنده سعی کرده است علاوه بر طرح مباحث مدیریتی، خواننده را با نکات زیبایی‌شناختی مرتبط با مباحث مدیریتی هم آشنا سازد تا بر اثربخشی کتاب بیفزاید. برای مثال، در فصل ششم، دکتر ذاکری موضوع بداهه‌پردازی در سازمان و موسیقی را مطرح نموده، که باب تازه‏‌ای در کتب مدیریت است. در حقیقت، نویسنده‌ی این کتاب توجه به جنبه‌‏های زیبایی‌شناختی سازمان را به مباحث مدیریتی افزوده که همین موضوع نوآوری کتاب محسوب می‏‌شود. »
این کتاب حاصل تلاش و تاملی دوساله در موضوع و متون و آثار مختلف داخلی و خارجی است و چاپ اول آن در ۳۱۰ صفحه به همت انتشارات سیاهرود و مدیر فاضل آن دکتر محسن نوبخت و با بهای ۱۸۶۰۰۰تومان در اسفند ۱۴۰۱ به بازار نشر عرضه شده است. امید که مورد توجه و اقبال مخاطبان و اهل نظر قرار گیرد.
جهت مطالعه مقدمه و فهرست و تهیه کتاب به لینک زیر در وب سایت انتشارات سیاهرود مراجعه فرمایید:
https://lnkd.in/eS42DEGU‌شناسی-سازمان/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا