در برنامه گفتگوی اجتماعی رادیو گفتگو: بررسی ابعاد تعطیلی پنجشنبه های سازمان های دولتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، دکتر محمد ذاکری، مدرس دانشگاه با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها بیان داشت: لایحه تعیین ساعت کار ادارات دولتی و بخش خصوصی و تعطیلی پنجشنبه‌ها در قالب اصلاح ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸۶ در آبان ماه امسال به تصویب هیات وزیران رسیده و در حال حاضر در مجلس در حال بررسی است.

وی افزود: متن اولیه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به این صورت بود که ساعت کار کارمندان دولت در هفته ۴۴ ساعت تعیین شده و این امکان را ایجاد کرده بود که کارکنان با موافقت دستگاه اجرایی یک چهارم این زمان یعنی ۱۱ ساعت را از زمان کار تقلیل دهند و در مواردی متناسب با شرایط منطقه‌ای و فصلی تغییراتی را ایجاد کنند و ساعات کار را ۶ روز در هفته تنظیم کنند.

ذاکری تصریح کرد: اصلاحیه این قانون به این شکل است که ساعت کار کارکنان از ۴۴ ساعت به ۴۲,۵ ساعت تقلیل داده شود و تبصره‌ای را پیش بینی کرده که متناسب با تغییرات فناوری و شرایط اضطرار، آلودگی هوا، بیماری‌های فراگیر و.. به پیشنهاد سازمان و تصویب هیات وزیران کلیه دستگاه‌های ستادی و اجرایی به جز واحد‌های خدمات رسان باید ساعت کار خود را در ۵ روز هفته تنظیم کنند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اهداف این طرح نهادینه کردن سیاست‌های کلی نظام اداری و فرهنگ سازمان مبتنی بر کرامت انسانی، استحکام خانواده و تحکیم بنیان خانواده، تعادل در کار و زندگی، افزایش اثر بخشی و کارآیی و خدمات رسانی و.. است.

وی بر ضرورت بررسی تمام جنبه‌های تعطیلی پنجشنبه‌ها تاکید کرد و بیان داشت: اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها در کاهش رفت و آمد و آلودگی هوا و کاهش میزان مصرف انرژی موثر است باید به درستی بررسی شود و میزان تاثیر این تعطیلی در کیفیت و بهره وری به صورت دقیق تر مورد سنجش قرار گیرد.

ذاکری خاطر نشان کرد: باید بررسی شود که میزان بهینه ساعات حضور کارکنان دولت در ادارات چقدر است و با توجه به تداخل‌های زمانی که وجود دارد، آیا واقعا این طرح منجر به این می‌شود که همه اعضا خانواده پیش هم باشند و آیا اضافه کردن این ساعت به ساعات اضافه کاری و یا ساعات کاری طول هفته می‌تواند بهبود شرایط خانواده را فراهم کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا