رونمایی از کتاب رهیافتی تطبیقی در آموزش کارکنان ارشد اداری

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های کافه کتاب مرکز آموزش مدیریت دولتی، آیین رونمایی و معرفی کتاب «رهیافتی بر آموزش کارکنان ارشد اداری» از تولیدات علمی مرکز مطالعات نظام­ها و فناوری­های مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور روز سه‌شنبه دوم آذرماه ۱۴۰۰ با حضور مترجمان کتاب، سرپرست مرکز مطالعات، معاونان، مدیران و جمعی از کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی و سایر علاقمندان به صورت حضوری و برخط در سالن اجتماعات مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد.

کتاب «رهیافتی تطبیقی بر آموزش کارکنان ارشد اداری» ترجمه کتابی با عنوان «رهبری و مدیریت: مدل‌های تطبیقی آموزش کارکنان ارشد اداری» به دبیری مونتگومری ون‌وارد و همکارانش است که در سال ۲۰۱۵ توسط انتشارات معتبر پالگریو مک میلان منتشر شده است. این کتاب با ترجمه محمد ذاکری، حمیدرضا خسروآبادی، محمد رحیمیان و مریم حبیب ‌ا‌‌لهی، کارشناسان مرکز مطالعات نظام­ها و فناوری­های مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور و به همت انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی  به بازار کتاب عرضه شده است.

در ابتدای این برنامه، دکتر حمیدرضا خسروآبادی به عنوان یکی از مترجمان، به تبیین اندیشه­های مستتر در تدوین این کتاب پرداخت و گفت: آموزش از نقشی اساسی و اهرمی در یادگیری کارکنان و تحول و پیشرفت سازمان­ها و کشورها برخوردار است و هر هزینه­ای در آموزش به مثابه نوعی سرمایه­گذاری است که مانع از بروز هزینه­های ناشی از ناآگاهی و اشتباهات آتی می­شود و از این­رو نباید در این امر، صرفه­جویی غیرضروری داشت. تجربه کشورهای مطالعه شده نیز که هم به لحاظ سطح توسعه­یافتگی متفاوتند (از مجارستان و کلمبیا گرفته تا بریتانیا و امریکا) و هم به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی از تمام گستره جهان انتخاب شده اند (از کره جنوبی در شرق آسیا تا اروپای شرقی و شمالی و غربی و امریکای شمالی و جنوبی) مبین همین نکته است. همچنین تمرکز کتاب بر آموزش کارکنان ارشد اداری که شامل مدیران، مشاورین، دستیاران اجرایی، اعضای شوراهای عالی و کمیسیون­های ارشد و … است بیانگر این مهم است که آموزش فقط مختص کارکنان عادی و کارشناسان و مدیران پایه نیست و کارکنان عالی‌رتبه نیز از امر آموزش بی­نیاز نیستند. موضوعی که در کشور ما گاه به‌اشتباه فهم شده و اجرا می­شود.

در ادامه دکتر محمد ذاکری مترجم و دبیرعلمی این کتاب به ارائه توضیحاتی پیرامون مدل مطالعاتی و ساختار کتاب و هریک از فصول آن پرداخت و گفت: کتاب حاضر مشتمل بر یازده فصل است که نه فصل آن به تشریح وضعیت و خط­مشی­ها و اقدامات نه کشور(امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، مجارستان، کره جنوبی، کلمبیا، دانمارک و جمهوری اسلامی ایران) پرداخته و دو فصل نیز به مقدمه و جمع­بندی نسبتا مفصل کتاب اختصاص دارد. البته فصل مربوط به ایران در کتاب اصلی نبوده و توسط مترجمان تالیف و به متن افزوده شده است.

وی افزود: زبان تحقیقات کیفی زبان موردها و بسترهاست و موردها در دل بسترها اتفاق می­افتند و تحلیل می­شوند. این رویکرد در این کتاب نیز لحاظ شده و در بررسی هر کشور تاملی بر ساختار و تحولات سیاسی مهم، الگوهای جامعه­شناختی و ویژگی­های اجتماعی، نظام اداری و پارادایم­ها و تحولات اصلی آن صورت گرفته است. برای هر کشور نیز در تشریح نظام آموزش کارکنان ارشد آن مولفه­هایی همچون پیشینه آموزشی در ورود به خدمت اداری، محتوای آموزش­ها و سرقصل­های اصلی آن، ارتباط آموزش با مدل­های شایستگی، مراجع ارائه آموزش و ویژگی­های مدرسان، نحوه تامین مالی آموزش و … مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا تلاش شده با رویکرد تطبیقی جمع­بندی شود و پیشنهادهایی برای نظام اداری ایران نیز ارائه شود.

ذاکری در ادامه مروری نیز بر سیر تحول مدیریت دولتی و نظام اداره و آموزش کارکنان دولت در ایران داشت و شکل‌گیری مرکز آموزش مدیریت دولتی در اواخر دهه ۱۳۴۰، ابلاغ نظام جامع آموزش کارکنان دولت در دهه ۸۰ و مدل شایستگی عمومی مدیران حرفه­ای در دهه ۹۰ را نقاط عطف کلیدی آن دانست.

در پایان این نشست، چندی از حاضران نیز به بیان دیدگاه­ها و پرسش­های خود پیرامون موضوع کتاب، سیاست­گذاری آموزش در کشور و نقش­آفرینی سازمان اداری و استخدامی کشور و مرکز آموزش مدیریت دولتی در این حوزه پرداختند.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به سامانه فروش الکترونیکی (bookstore.smtc.ac.ir)  و یا فروشگاه کتاب مرکز آموزش مدیریت دولتی مراجعه کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا