کتاب فوت و فن مصاحبه شغلی و استخدامی منتشر شد

انتشارات علم منتشر کرد:
• مصاحبه شغلی موفق با چه الگویی اجرا می شود؟
• طرح چه پرسش هایی به انتخاب بهترین داوطلب شغل کمک می کند؟
• سوالات چالش برانگیزی که باید آماده پاسخگویی به آن باشم کدامست؟
• چه پرسش هایی را نباید در مصاحبه مطرح کرد؟
• مصاحبه کننده موفق چه نکاتی را در جلسه مصاحبه رعایت می کند؟
• مصاحبه شونده موفق چگونه برای حضور در جلسه آماده می شود؟
اگر مدیر منابع انسانی یا عضو تیم های مصاحبه استخدام و ارتقاء در سازمان هستید؛ اگر خود را برای شرکت در مصاحبه ورودی یک سازمان آماده می کنید یا در پی تغییر شغل یا ارتقاء جایگاه خود هستید و دانستن پاسخ این پرسش ها برایتان مهم است این کتاب می تواند به شما کمک کند. اثر حاضر، برگردان کتاب The Manager s Book of Questions اثر جان کادور نویسنده شهیر آثار پرفروش حوزه مدیریت و کسب و کار است که توسط انتشارات معتبر مک گراوهیل منتشر شده و مورد استقبال مدیران و فعالان حوزه منابع انسانی و داوطلبان شرکت در مصاحبه های شغلی در سراسر جهان قرار گرفته است. جان کادور نویسنده این اثر، در طی سه دهه اخیر آثار پرفروشی را به عنوان نویسنده اصلی و مهمان در حوزه‌های رهبری، مالی، کارآفرینی و اخلاق کسب و کار منتشر کرده و در برخی آثار نیز به عنوان نویسنده مهمان مشارکت داشته‌است. همچنین مقالاتی نیز در حوزه مشاوره کسب‌وکار به‌قلم وی در نشریات معتبری چون نیویورک‌تایمز، فوربس، وال‌استریت‌ژورنال، اکونومیست و یو.اس.تودی به چاپ رسیده است. وی دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه دوک و کارشناسی‌ارشد روابط‌عمومی است و از سال ۱۹۸۴ به عنوان نویسنده مستقل در حوزه کسب‌وکار فعالیت می‌کند.جان کادور نویسنده این اثر، در طی سه دهه اخیر آثار پرفروشی را به عنوان نویسنده اصلی و مهمان در حوزه‌های رهبری، مالی، کارآفرینی و اخلاق کسب و کار منتشر کرده و در برخی آثار نیز به عنوان نویسنده مهمان مشارکت داشته‌است. همچنین مقالاتی نیز در حوزه مشاوره کسب‌وکار به‌قلم وی در نشریات معتبری چون نیویورک‌تایمز، فوربس، وال‌استریت‌ژورنال، اکونومیست و یو.اس.تودی به چاپ رسیده است. وی دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه دوک و کارشناسی‌ارشد روابط‌عمومی است و از سال ۱۹۸۴ به عنوان نویسنده مستقل در حوزه کسب‌وکار فعالیت می‌کند.

کتاب حاضر در چهار بخش آماده شده که بخش‌های اول تا سوم از متن اصلی برگردانده شده و بخش چهارم توسط مترجمین و به صورت پیوست جهت استفاده خوانندگان تدوین و اضافه شده‌است. در بخش اول که در هفت فصل ارائه‌شده چارچوب اصلی مدنظر نویسنده برای طراحی، انتخاب سؤالات و اجرای مصاحبه‌های استخدامی تشریح‌شده‌است. در هریک از فصول پس از معرفی کوتاه، پرسش‌های پیشنهادی نویسنده برای آن دسته ارائه‌شده است. پرسش‌هایی که در هفت دسته آغازین، رفتاری، تناسب‌سنجی، شایسته‌شناسی، اخلاقی، چالش‌های فکری و مسائل کاری و پرسش‌های پایانی گروه‌بندی شده است. مصاحبه‌کنندگان می‌توانند به فراخور و بر اساس بودجه‌بندی زمانی و محتوایی مدنظر خود برای مصاحبه، برخی از سؤالات هر بخش را انتخاب کنند. بخش دوم که دربرگیرنده فصول هشتم تا سیزدهم است به پرسش‌های خاص می‌پردازد. پرسش‌هایی که یا باید از طرح آن در جلسه مصاحبه خودداری شود و یا طرح آن با ملاحظات و حساسیت بیشتری صورت گیرد؛ همچون برخی سؤالات شخصی که نباید پرسیده شود یا باید به شکل مناسب‌تری پرسیده شود تا واکنش فردی مصاحبه‌شونده را برنینگیزد؛ یا طرح مسائل پولی و مالی که بحث درباره آنها با چالش‌هایی همراه است. در این بخش، فصلی نیز به پرسش‌های مناسب مصاحبه‌های خروج اختصاص یافته است. محتوای این بخش در واقع از این حیث برای مصاحبه‌کنندگان مفید است که می‌تواند برخی از موارد چالش‌زا را برایشان روشن کرده و برخی ذهنیت‌های نادرست از سؤالات مصاحبه را اصلاح کند. بخش سوم کتاب نیز حاوی چهل سیاهه‌ی ترکیبی از پرسش‌هاست که هرکدام می‌تواند برای اداره‌ی یک جلسه مصاحبه در رسته‌ها و رده‌های مختلف شغلی و سازمانی به کار رود. در این بخش نویسنده فهرست‌هایی از پرسش‌ها را بر اساس نوع شغل یا جایگاه سازمانی داوطلب از دسته‌های هفت‌گانه بخش اول تدوین کرده که می‌تواند به عنوان یک بسته سؤال در جلسه مصاحبه مورداستفاده قرار گیرد.

بخش چهارم نیز دو پیوست به قلم مترجمین است که در هر پیوست، نکته‌هایی برای مصاحبه‌کنندگان و مصاحبه‌شوندگان مطرح شده است و عمدتاً مبتنی بر الگوهای جاری مصاحبه در سازمان‌های ایرانی و برگرفته از تجارب مترجمین از شرکت در جلسات گوناگون مصاحبه به عنوان مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده است. افزون برآن تلاش شده در حین ترجمه نیز متناسب بودن پرسش‌های مندرج در فصول مختلف با شرایط سازمانی، فرهنگی و اعتقادی جامعه ایران نیز مدنظر قرار گیرد.

نهایتاً این کتاب با هدف کمک به هردو گروه مصاحبه‌کنندگان و مصاحبه‌شوندگان برای حضور با آمادگی و برنامه در جلسه مصاحبه تدوین و ترجمه شده است و مرور پرسش‌های مندرج درآن برای همه افراد به ویژه آنهایی که بالقوه در معرض حضور در جلسات مصاحبه استخدامی (برای ورود به سازمان، تغییر شغل و ارتقاء) هستند مفید بوده و می‌تواند ضمن کمک به تنظیم تجارب کاری در ذهن موجب غور و تأمل بیشتر ایشان در ابعاد درونی و بیرونی شخصیت، ظرفیت‌ها و نقاط قوت و ضعف کاری و شخصی ایشان شود و به شکل‌گیری مدل توسعه شخصی ایشان کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا