تحلیل‌های موردی در مدیریت

کتاب «تحلیل‌های موردی در مدیریت منابع انسانی» به قلم محسن محمدیان و محمد ذاکری منتشر شد.

این اثر با بررسی روش مطالعات موردی در حوزه مدیریت کوشیده مباحث این حوزه را به شکلی کاربردی ارایه دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب‌ «تحلیل‌های موردی در مدیریت منابع انسانی» نوشته مشترک محسن محمدیان و محمد ذاکری در ۱۶ فصل تدوین و به همت انتشارات نیاز دانش منتشر شده است. مباحث حوزه برنامه‌‌ریزی، مدیریت و منابع انسانی موضوع اصلی این کتاب است.

چهار فصل نخست کتاب با عنوان‌های «مبانی مدیریت منابع انسانی»، «منابع انسانی و فناوری»، «تجزیه و تحلیل مشاغل» و «نظام حقوق و دستمزد» شناخته می‌شود. مهم‌ترین مباحث این فصل‌ها شامل مدیریت منابع انسانی و متخصصان، مدیریت منابع انسانی، نوآوری‌های تکنولوژیک و نظام پرداخت در شرکت صنایع دریایی جنوب می‌شود.

فصل‌های پنجم، ششم و هفتم با نام‌های «نظام پاداش»، «برنامه‌ریزی منابع انسانی» و «استخدام و گزینش» مشخص شده‌اند. از  مباحث این سه فصل می‌توان به آیا پول انگیزه ایجاد‌ می‌کند، برنامه‌ریزی منابع انسانی چیست؟‌، استخدام درون سازمانی یا برون سازمانی؟ و من و شوهرم را استخدام کنید! اشاره کرد.

سه فصل بعدی کتاب با عنوان‌های «مدیریت عملکرد»، «آموزش و بهسازی» و «ایمنی و بهداشت» شناخته می‌شود. مباحث این فصل‌ها شامل دفتر پذیرش کالج،‌ اجرای آموزش‌های ضمن خدمت و مورد ایمنی و بهداشت در موسسه انتشاراتی است.

سه فصل پایانی کتاب یعنی «مزایای غیر مالی»، «روابط کار در سازمان»، «مسایل فرهنگی و اجتماعی در مدیریت منابع انسانی» به موضوع‌هایی ‌چون چه کسی واجد شرایط دریافت مزایای بازنشستگی است؟، روابط کارکنان در شرکت خدمات مالی شهر و اعتقادات مذهبی و آژانس املاک می‌پردازد.

نویسندگان در پیشگفتار کتاب آورده‌اند: «مطالعه موردی یا مورد پژوهی به طور گسترده‌ای در مطالعات سازمانی، رشته‌های علوم اجتماعی نظیر جامعه‌شناسی، روابط صنعتی و انسان‌شناسی استفاده می‌شود. این نوع مطالعات، شامل نوعی بررسی تفضیلی از یک یا چند سازمان یا از گروه‌های درون سازمانی است که با هدف ارایه تحلیلی از زمینه و فرآیندهای دخیل در پدیده مورد بررسی، انجام می‌شود.» مولفان، مخاطبان این کتاب را دانشجویان مقاطع کارشناسی به ویژه کارشناسی ارشد رشته مدیریت منابع انسانی معرفی کرده‌اند.

در بخش دیگری از این کتاب می‌خوانیم: «روش تحلیل موردی،‌ یکی از روش‌های پویا و تعاملی یادگیری است که در آن مدرس و دانشجویان به صورت مباحثه درباره موضوع مطرح شده با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و ماهیت مشارکتی دارد،‌ برخلاف شیوه تدریس سنتی که مدرس صحبت می‌کند و دانشجویان ضمن گوش دادن یادداشت برمی‌دارند. در روش تحلیل موردی دانشجویان خود مدرس خود هستند و استاد تنها یک راهنمای فعال است که مسیر صحیح تحلیل را به ایشان نشان می‌دهد، به جای آن‌که به عنوان متکلم وحده نکات درسی را به دانشجویان منتقل می‌کند.»

کتاب «تحلیل‌های موردی در مدیریت منابع انسانی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۱۰۴ صفحه و بهای چهار هزار و ۵۰۰ تومان به همت انتشارات نیاز دانش منتشر شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا